Na dertig jaar zonder bril!

Na dertig jaar zónder bril!

Eind maart vorig jaar heb ik Karin Hogenboom ontmoet. Karin is eigenaar van het bedrijf en van de website Volzicht en ze vertelde me dat ze jarenlang een bril had gedragen, tot ze zichzelf weer had aangeleerd om op een natuurlijke manier goed te gaan zien.

Mijn interesse was natuurlijk meteen gewekt, want het thema ‘zelfgenezing’ is een thema dat – in lijn met het vernieuwend denken en de Louise Hay filosofie – óók mijn interesse heeft.

Wat ontzettend jammer dat ik dit allemaal niet eerder heb geweten, dacht ik. Want voor mij was het inmiddels te laat, omdat ik al lensvervangende oogoperaties heb ondergaan.

Maar ook ik kan volgens Karin nog veel baat hebben bij deze bijzonder eenvoudige technieken, en daarom wilde ik hier graag meer over weten. En deze informatie deel ik natuurlijk graag met jou!

Karin vertelt:

Vaak geloven mensen mij niet. Zeker als ze al jaren een bril dragen kunnen ze zich niet voorstellen dat je goed kunt leren zien zonder bril. Het klinkt dan als een magisch iets, hocuspocus zei iemand me weleens. Maar er is niets hocuspocus aan.

Ogen gaan slecht zien als er spanning staat op de oogspieren. Het is een diepe overtuiging dat je alleen maar beter kunt gaan zien met een bril of lenzen.

Hoe ik weer goed ben gaan zien

Zelf heb ik dertig jaar een bril gedragen. Toen ik ging stoppen met het dragen van mijn bril en leerde hoe mijn ogen op een natuurlijke manier te gaan zien, ondervond ik wat spanning doet met mijn zicht. Juist door mijn bril af te gaan zetten kon ik gaan ervaren hoe verschillend mijn ogen voelen in bepaalde situaties en hoe anders ik dan zie.

Ik merkte al heel snel dat het kijken door een bril heel naar voelde, terwijl ik dit toch dertig jaar zonder iets te merken had gedaan. Zodra mijn ogen gingen ontspannen, werd ik naar en misselijk van mijn bril. Mijn pad naar goed zien was begonnen, ik merkte heel sterk, ik kan en wil niet meer terug. Ook al zag ik niet meteen goed.

Spanning beïnvloedt mijn zicht

Door mijn bril af te gaan doen en mijn ogen te leren te ontspannen ben ik veel beter gaan zien. Maar mijn zicht is niet constant. Als ik stress ervaar, zie ik minder goed. Ben ik heel ontspannen en voel ik me prettig, dan is mijn zicht prachtig. Vele malen mooier dan het met bril ooit is geweest. Spanning beïnvloedt mijn zien.

Een oogbol is zacht

Een oogbol is  zacht, daar kun je in knijpen. Begin vorige eeuw ontdekte de Amerikaanse oogchirurg dr. Bates dit tijdens zijn studie. Een biologie leraar liet tijdens een college zien dat het oog van een koe zacht is, dat je erin kunt knijpen en dat de vorm van het oog dan verandert. Zodra hij dit deed, zagen de studenten dat er staar ontstond in het oog. Stopte hij met knijpen, verdween ook de staar. Dr. Bates vond dit opmerkelijk.

Oogspieren vervormen de oogbol

Hij ging met dit inzicht verder experimenteren. Bij het oog van een (dood) konijn ging hij uitproberen of dit knijpen ook met de oogspieren kon. Hij spande de oogspieren van het oog aan en merkte dat de oogbol vervormde. Liet hij de spanning van de spieren weer los, dan kreeg het oog zijn perfecte ronde vorm. Hij merkte dat aan ieder oogprobleem een andere spierspanning ten grondslag lag. Zo is een bijziend oog te lang en wordt dit  veroorzaakt door spanning in de schuine oogspieren.

Retinoscoop

Na deze inzichten ging hij anders kijken naar oogproblemen en brillen. Met zijn retinoscoop heeft hij 45 jaar lang ogen onderzocht, hiermee kon hij zien of mensen een refractie (plus of min) afwijking hadden. Hij merkte dat een afwijking wel zes keer kon veranderen binnen 1 seconde, en dus helemaal niet constant is. In 1920 publiceerde hij een dik boek over zijn onderzoek en zijn belangrijkste conclusie was: ieder oogprobleem komt door spanning in de oogspieren.

Ontspanning is de sleutel

Om weer goed te gaan zien, is het belangrijk om de ogen weer te leren ontspannen.  Eigenlijk is zien een passieve bezigheid, je hoeft er niets voor te doen. We gaan slecht zien zodra we ons best gaan doen om goed te zien. We gaan dan staren, knijpen, moeite doen om te zien en dit geeft juist spanning in de oogspieren. Met ontspanning bedoel ik niet onderuit gezakt niets doen of relaxen in een hangmat. Het gaat om actieve ontspanning, bij stress situaties toch bij jezelf kunnen blijven en ontspannen zijn.

Mijn ogen zijn mijn leermeester

Mijn ogen zijn mijn leermeester, zodra ik merk dat ik slecht zie, ga ik na bij mezelf wat er aan de hand is. Dan merk ik bijvoorbeeld dat ik de hele tijd als een kip zonder kop  op de kinderen aan het mopperen was, dat ze op moesten schieten anders kwamen we te laat op school. Nog vol met die stress zit ik dan op de fiets.

Doordat ik me bewust ben van mijn zicht, word ik me bewust van de stress. Dat mijn handen het stuur vast knijpen, dat ik met een verbeten trek om mijn mond aan het fietsen ben. Dat ik nog steeds mopper op mijn kinderen om door te fietsen. Zodra ik het me bewust word, kan ik me ontspannen, relativeren, glimlachen en ga ik direct beter zien.

Wil jij ook weer goed leren zien zonder bril?

De belangrijkste stap is om je bril af te zetten en je lenzen uit te gaan doen. Ik heb inmiddels honderden mensen begeleid in hun proces naar beter zien en weet dat het niet altijd even gemakkelijk is om de bril af te zetten en de lenzen uit te doen. Maar de meesten mensen zijn verbaasd hoeveel ze zien met hun eigen ogen, ook al is het nog een wazige mist. Draag je alleen een leesbril, dan zal je dit probleem niet zo hebben, omdat je toch de meeste tijd met je eigen ogen kijkt. Maar ook dan is het belangrijk de leesbril niet meer te gaan dragen.

Leer je ogen te ontspannen

Daarna is het belangrijk dat je gaat leren met ontspannen ogen te kijken. Dat je leert te zien op een natuurlijke manier, zonder spanning. Dit zal niet alleen je zicht verbeteren, maar het ontspant je hele lichaam en geest. Je zult merken dat je makkelijker inslaapt en dat je slaap dieper zal zijn, je kunt makkelijker bij jezelf blijven in stressvolle situaties. Hoofdpijn, nek en rugklachten kunnen verminderen en zelfs verdwijnen.

Uniek Oogontspanningspakket

Ik heb een uniek Oog ontspanningspakket ontwikkeld om je hierbij te helpen. Dit pakket bevat een mp3 met vier verschillende oog ontspanningsoefeningen, een extra mp3 met een oogmeditatie, mijn e-book ‘Moeiteloos kijken zonder bril of lenzen’ en een video instructie Zwaaien, een hele fijne oefening om de ogen te ontspannen.

Meer informatie over het Oog ontspanningspakket >>>

Geschreven door: Karin Hogenboom, Volzicht

Zelf merk ik dat ik teveel tuur en met mijn ogen knijp als ik achter de computer zit. En jij? Neem jij genoeg ontspanning voor je lijf en voor je ogen tijdens je werk en gedurende je dag?

 

 

Gastblogger

2 reacties

  1. Judith op 10 april 2013 om 15:55

    Ik heb een aantal jaren een bril gedragen. Op een bepaald moment irriteerde die bril mij zo dat ik hem heb afgedaan en zonder problemen verder ging. Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn afwijking minimaal is, maar ik had er last van.
    Helaas heb ik de afgelopen twee maanden weer meer last van mijn ogen gekregen en heb ik mijn bril weer op gezet en zelfs een oogmeting laten doen. Die gaf aan dat ik een lichte prisma nodig had. Maar nu ik lees dat het met spanning e.d. te maken heeft, begrijp ik beter waarom ik hem soms wel wil en soms niet.
    Het is wel een eye-opener. Dank je wel.

    • Dirkje Evers op 24 juni 2013 om 12:37

      Hallo Judith,
      Precies. En als je afwijking zo minimaal is, dan is het zeker de moeite waard om eens te gaan bekijken wat je zelf kunt bereiken op dit gebied. Als jouw problemen met een paar simpele oefeningen verholpen kunnen worden, dan zou dat geweldig zijn, toch?
      Ik wens je veel succes toe met de oogontspanningsoefeningen!

Laat een reactie achter